Het DigCompEdukader, het Digital Competence Framework for Educators, is een resultaat van Europees onderzoek en wil de leerkracht van de 21ste eeuw helpen om het overzicht te bewaren over de verwachtingen en noden omtrent digitale technologieën.
Het draait rond dé vraag: “Welke digitale competenties heb je zelf als leerkracht nodig en welke digitale competenties moet je helpen ontwikkelen bij jouw leerlingen?”
Het referentiekader brengt via 6 domeinen in kaart welke competenties leraren en docenten van alle onderwijsniveaus vandaag de dag zouden moeten bezitten.
Deze lijst met concrete doelen voor de digitale vaardigheden van leerkrachten werd samengesteld als leidraad voor de scholen van scholengroep 18 van het gemeenschapsonderwijs. Elke competentie werd gestoffeerd met concrete doelen, voorzien van duiding waar mogelijk en gekoppeld met het Gepersonaliseerd Samen Leren.
Scholen kunnen dit doelenkader aanpassen aan de eigen schoolwerking en eventueel verfijnen naargelang de verschillende opdrachten die leerkrachten in de school op zich nemen. Je kan dit praktische overzicht steeds hier terugvinden en gebruiken binnen je school of voor je eigen competenties in te schatten: https://airtable.com/shrrIhpTx2iYSOI4L